torsdag 19. juli 2012

Seattle - The Emerald City

Seattle!

I går, etter et par dager i Milton Freewater hvor vi ladet opp batteriene litt (noen bilder fra det lille oppholdet senere) Så satte vi kursen mot Seattle. Var godt å kunne slappe av litt - og vi har alle sammen blitt forskjølet! Så hvile var veldig etterlengtet etter lange dager på veien, spennende dager uten tvil - men litt slitsomt når man hoster og snufser. Startet med Jack, så med meg, så med Lisa, så med Vidar og siste som tydeligvis har blitt smittet er Greg.. hurray, vi er alle sjuke. Men det hjalp med noen dager med ro^^

Så når vi var litt bedre form og klare for resten av reisen så dro vi mot Seattle.
Så på veien dit tok vi en liten stopp ved Snoqualmie falls

Snoqualmie Falls er en 268 fot (82 m) foss på Snoqualmie elven mellom Snoqualmie og Fall City, Washington, USA. Det er en av Washingtons mest populære naturattraksjoner, men er kanskje best kjent internasjonalt for sin opptreden i kulten tv-serien Twin Peaks.

Mer enn 1,5 millioner besøkende kommer til fossen hvert år.Mesteparten av elva er viderekoblet til kraftverkene, men til tider elva er høy nok til å flyte over hele stupet, noe som skaper en nesten blendende spray. Høy vann skjer etter en periode med kraftig regnvær eller snø etterfulgt av varmt regnvær. Dette kan skje i regntiden som varer fra november til mars.

For Snoqualmie Mennesker, som har levd i århundrer i Snoqualmie Valley i vestlige Washington, er Snoqualmie Falls sentralt til deres kultur, tro og åndelighet. En tradisjonell Gravplassen, til Snoqualmie, fossen er "stedet der First Woman og First Man ble skapt av Moon transformatoren" og "hvor bønner ble båret opp til Skaperen av store tåke som stiger fra den kraftige strømmen", tåke stiger fra bunnen av fossen er sagt å tjene til å koble himmel og jord.

Pen plass^^

I Norge har vi jo en shitload med små og medium store fossefall, men det er relativt få av slike i USA, derfor er de kjempe store attraksjoner her i landet siden de er ganske spesielle^^ og det gjør det jo litt kult nå når man først er i USA^^

Så dro vi videre mot Seattle!

Vi gjorde ikke stort ankomst dagen egentlig... Vi dro til hotellet vårt, Holiday Inn Seattle, også dro vi til Northgate Mall hvor vi handlet sånn smått og møtte halvsøsteren til Lisa og kjæresten hennes. To veldig nydelige mennesker^^ kommer ikke over hvor heldig Vidar og Jack har vært med familien her i USA, alle sammen er herlige mennesker som er så gode og skikkelige folk^^ Jeg er lykkelig over å vite at det faktisk finnes flere slike mennesker, woho!^^ Men anyways, vi spiste litt, pratet litt - mange å bli kjent med iløpet av turen her - så dro vi tilbake til hotellet siden vi var ganske så slitne...

Dag 2 Seattle!

Vi startet dagen med å dra til Pacific Science Center - hvor vi kjøpte et City Pass for å kunne slippe inn til de fleste greiene i byen. Men en ting jeg spesielt gledet meg til var Tutankhamun: The Golden King and the Great Pharaohs. Vi dro jo til Egypt i fjor, og det hjalp meg ikke akkurat med å roe ned min obsession med Ancient Egypt for å si det sånn. Så når jeg fikk vite at denne utstillingen var med på planen vår over Things to do in Seattle - så ble jeg som en 12 åring igjen :D hurray!!!

Utstillingen inneholder mer enn 100 gjenstander fra King Tut grav og gamle områder som representerer noen av de viktigste herskerne gjennom 2000 års gammel egyptisk historie. Med mer enn dobbelt så mange gjenstander enn den opprinnelige Tut utstilling som turnerte i 1970, har mange av disse objektene aldri turnert i USA før denne utstillingen. På denne utstillingen kunne vi blant annet se autentiske gjenstander fra King Tut grav inkludert smykker, møbler og seremonielle elementer, samt guttens kongens gylne sandaler - laget spesielt for etterlivet og dekker føttene da hans mumifiserte levninger ble oppdaget i 1922 av britiske oppdageren Howard Carter.I tillegg til den spektakulære canopic coffinette (som en gang inneholdt gutten kongens mumifiserte mage) fremtredende i utstillingen sin reklame, lære om de andre fantastiske skatter her.

Tutankhamun: The Golden King and the Great Pharaohs er organisert av National Geographic og Arts & Utstillinger International, med samarbeid fra den egyptiske Supreme Council of Antiquities. Northern Trust er en stolt kulturell partner. American Airlines er det offisielle flyselskapet for utstillingen. Så store karer som står bak denne utstillingen og jeg synes det er flott av det Egyptiske Museum i Cairo å låne ut til en sånn flott utstilling en annen plass i verden...

Og heldige meg, som får hilse på Tutte igjen :D

Her er masse masse masse bilder fra utstillingen :D

Dette er canopic coffinette, den inneholdte Tutte sin  mumifiserte mage. yummy...

Replikka av mumien til Tutte.

Og morsomt nok, så fikk vi ikke se mumien til Tutte i Cairo, fordi etter opprøret hvor assholes hadde brutt seg inn i museumet så hadde de ødelagt flere ting, ødelagt mumier (om tutte sin var en av dem er jeg ikke sikker på), og stjålet verdifulle antikke gjenstander - derfor ble Tutte sin mumie flyttet på og ikke utstilt når vi var der - så her var en bonus for meg og Vidar ^^ ved å kunne se liksom mumien :) awesome!

Så etter et gjensyn med Tutte, så dro vi på Dinosaurs: A Journey Through Time
 - Noe som er dritkult, alle liker dinosaurer^^

Vi gikk mest rundt å bare tittet på disse store beistene^^

Så dro vi innom Insect Village

og jeg fikk brått savn etter min kjære avdøde Scarlet :/ men det var uansett spennende og jeg synes jo alltid sånt er spennende å se på^^

Ah, bugs og reptiler <3

________________

Så dro vi for lunsj - og da var vi klare for dagens andre store ting, nemlig Space Needle!

Space Needle er et utsiktstårn i Seattle og et av byens mest velkjente landemerker. Tårnet ble bygget til verdensutstillingen i 1962, og det var da USAs høyeste bygning vest for elva Mississippi.Tårnet er en del av Seattle Center, som var hovedområdet for verdensutstillingen. Space Needle er 184 meter høyt og utsiktsdekkets diameter er 42 meter. Utsiktsdekket ligger på 158,5 meters høyde og inneholder en roterende restaurant med 300 sitteplasser, som bruker 47 minutter på en full rotasjon.

Tårnet er bygget for å klare vindkast opp til 320 km/t og jordskjelv på opptil 9,1 på Richters skala.Det holdes oppe av tre ben som som smalner inn mot tårnets «midje», og deretter sprer seg ut igjen på vei opp mot toppen. Utsiktsdekket er på tre etasjer og minner om en «flyvende tallerken». For å sikre tårnet mot jordskjelv ble det bygget et ti meter dypt og førti meter bredt fundament i armert betong. Vekta av fundamentet gjør at tårnets tyngdepunkt ligger bare 1,5 meter over bakkenivå.I 1982 ble det bygget en ny etasje 30 meter over bakken, kalt «SkyLine level», som brukes til banketter og andre arrangementer.
Svæææær sak hvertfall.

Utsikten var helt utrolig, og man kan bokstavelig talt se alt. Vi var veldig heldige som dro dit på en kjempe fin dag, for da kan man se fjellene i bakgrunnen, noe man sjeldent gjør på grunn av dårlig vær. Og derfor måtte vi også stå i godt over en time i kø for turen opp, masse folk strømmer til Space Needle når det er bra vær.
Men det var verd det!

Så etter denne fantastiske turen var planen å dra til hotellet og slappe litt av - vi var alle litt slitne og forskjøla, men neeeeeeeida, vi havnet i tidenes verste trafikk kork ever - 1 og en halv time sto vi i ro før vi endelig kom oss framover og tilbake til Hotellet. Da rakk vi 40 minutter med oppfreshing før vi satte kursen mot Ray's Boathouse som hadde utrolig god sjømat^^ vi spiste oss ganske så mette.

Etter middag, prat og kos var vi ganske så slitne, og forskjølelsen begynte å føles skikkelig igjen. Så vi dro tilbake til hotellet og Dr. Lisa Russel som har med seg et helt apotek med legemidler for forskjølelse ga oss medisiner så vi kan overleve natten - vi hoster, har feber og er generelt litt småhæslige i formen for tiden, det ødelegger ikke ferien - det nekter vi å la skje, men det er kjempe flott å ha Dr Lisa til å pleie oss.
I morgen er planen å dra på EMP Museum også kjent som Experience Music Project og Science Fiction Museum, Hall of Fame eller EMP | SFM.

Det er et museum dedikert til historien og utforskning av både populær musikk og science fiction lokalisert i Seattle, Washington.Frank Gehry-designet museum bygningen (jeg var helt overbevist om at det var Daniel Libeskind som var designeren bak bygget her, men neivel!) den ligger på universitetsområdet til Seattle Center, ved siden av Space Needle og Seattle Center Monorail som går gjennom bygningen.EMP-museet ble grunnlagt av Microsoft co-grunnlegger Paul Allen, og åpnet sine dører i 2000. EMP slet økonomisk i sine tidlige år, som et resultat, Allen etablerte Science Fiction Museum and Hall of Fame (SFM), som åpnet i 2004 i sør fløyen av EMP bygningen. Tror ikke bare jeg, men spesielt Vidar og Jack som er ganske så intresserte i musikk gleder seg til denne turen i morgen^^ det blir knall. Ellers har vi andre turer og ting å utforske på planen også :) Lisa har alltid noe planlagt for oss^^ så vi rusler bare med på USA eventyret^^

Blir nok mange fler opplevelser de siste dagene vi har her i ferien i Seattle - til vi reiser hjem herifra på Tirsdag^^ Gleder meg både til å se mer av byen og til å hjem til pusene mine *smile*

Så sånn bortsett fra at vi er litt snufsete så har dette vært en ganske utrolig flott dag!^^