fredag 6. juli 2012

Bryce Canyon og Zion Park

(litt forsinket innlegg takket være datatrøbbel)

Vi startet tidlig fra Ben Lomond Suites i Ogden.
Artie med Ogden - samme som med Milton freewater var noen skulpturer som står langs gatene. I Milton Freewater var det morsomme frosker, her var det hester^^

Vårt første mål i dag var Bryce Canyon, Som er en helt utrolig park.

Turen dit i dag var ganske lang så det ble noen timer i bil i dag også. Det fine med det var at vi får se Amerika på en helt annen måte enn bare de som tar storbyene tur for tur med fly - får på en måte se den ekte USA med all naturen den har å by på.

Vår første skikkelige stopp for dagen:

Startet sånn smått med disse mindre men små og veeeldig røde fjellene.

Den fargen var kjempe sterk^^ Og jeg fikk sneket med meg en liten stein siden det var en så spesiell plass...

men så sier reisefølget vårt "You have seen nothing yet...what we are about too see,
is much more impressive!" - Awesome!

Også kjørte vi lengre og høyere opp mot Bryce Canyon.Bryce Canyon er en nasjonalpark som ligger sørvest i Utah. Når vi sto der på en av "Spottene" så vi ble helt satt ut av hvor spesielt og vakkert det var.

Svææær canyon som var helt utrolig pen i solen som ikke var lange biten fra å gå ned.

Bryce er særegent pga geologiske strukturer kalt Hoodoos, dannet av frostforvitring og strøm erosjon av elva og Lake Bed sedimentære bergarter. De røde, oransje og hvite fargene på de steiner som gir en spektakulær utsikt til park besøkende. Bryce sitter på et mye høyere høyde enn nærliggende Zion National Park (Som er vårt endelige mål)Etter at vi hatt fylt opp kameraene våre med bilder av imponerende Bryce Canyon dro vi å spiste på Ruby's inn - som er en kjempe fin plass å kunne få i seg mat på. Skikkelig Western theme over både buffe'en og plassen. Og stor butikk så vi fikk handlet noen suvirnirer.

Så møtte vi denne lille skapningen :D

En liten Chipmunk^^ var ikke så redd for mennesker.
Denne gangen lot jeg den IKKE få smake på finger'n min :)

Da vi var alle fornøyde fortsatte vi turen videre mot Zion National Park. Det begynte å bli mørkt når vi nærmet oss men å kjøre mot denne plassen var ikke mindre imponerende av den grunn - selv om sikten ikke var den beste. Man kjører ned fra dette svære fjellet, i nedover bakker som går i sirkler og en laaang tunnel som går nedover, litt hjerte i halsen når vi kjørte ned der. Men det var helt utrolig at de hadde fått til å lage slik vei nedover et slikt fjell. Og jaggu i bunnen av disse røde fjellene som omgir oss så var det en liten by.Zion National Park ligger i nærheten av Springdale. Parkens unike geografi og variasjon av livets soner tillater uvanlige planter og dyr mangfold. Tallrike plantearter samt 289 arter av fugler, 75 pattedyr (inkludert 19 arter av flaggermus), og 32 krypdyr bebo parkens fire liv soner: Ørken, riparian, skog og barskog. Zion National Park omfatter fjell, canyons, Buttes og Mesas og monolitter, elver, slot canyons, og naturlige buer. Ganske imponerende plass. Menneskelig bosetting av området startet for ca 8000 år siden med små familiegrupper av innfødte amerikanere, den semi-nomadiske Anasazi (300 e.Kr.).

Hotellet vårt er hvertfall kjempe fint, Det heter Best Western Zion Park Inn^^
Siden det var så mørkt når vi først kom hit så fikk vi ikke utforsket så mye men det tror jeg nok det blir mer tid til i morgen.Vårt neste mål er den ene siden av Grand Canyon - som ikke er mange timene unna, så vi blir å ta det ganske rolig i morgen, noe som er litt digg^^ jeg gleder meg hvertfall til å se mer av Zion National Park.Vi er heldige som har den amerikanske familien til Vidar med oss, de har virkelig lagt ned hjerte, tid og sjel inn i denne reisen og planlagt den til en slik detalj slik at det skal være mest mulig awesome tur for oss, og det er det også. Gleder meg til å se mer :D